سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

هیچ فرصتی را برای بیان دوستت دارم از دست ندهید

غلامحسین ریاحی

اکثر مردم به دلایل مختلف از به زبان آوردن این جمله که : دوستت دارم پرهیز می کنند . شاید فکر می کنند که فرد مورد علاقه آنها نیاز یا علاقه ای به شنیدن این کلمات ندارد یا آن را باور نمی کند . یا شاید سرسخت و خجالتی هستند . بهر حال به هر دلیلی عدم بیان این جمله مطلوب نیست . بیان عبارت دوستت دارم فوائد زیادی در بر دارد :

  • به فرد حس خوبی می دهد .
  • به فرد یاد آوری می کند که تنها نیست و کسی به او اهمیت می دهد .
  • اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد .
  • عملی بسیار آسان ، بدون درد سر و راحت می باشد .
  • این جمله یکی از قدرتمند ترین جملاتی است که در دنیا وجود دارد .
  • این جمله به فرد قوت قلب و آرامش درونی می دهد .
  • بیان خالصانه دوستت دارم می تواند بسیاری از اشتباهات را از نظر افراد مورد علاقه شما بزداید .
  • این جمله نقش چشمگیری در بخشش یکدیگر ایفاء می کند .
  • و بالاخره به خود شما حس خوبی خواهد داد .

فرصت های ما در زندگی محدود است . بیان عبارت دوستت دارم یکی از آسان ترین و مهمترین کار هائی است که می توان انجام داد .

 

 

 

 


هیچگاه اجازه ندهید همسر شما برای شما عادی تلقی گردد!

غلامحسین ریاحی

اگر همسر شما برای شما عادی گردد ، صددر صد تضمین می کنم که درروابط شما اثری معکوس بر جای خواهد گذاشت . یکی از غیر محترمانه ترین رفتارهائی که می توانیم با همسر خود داشته باشیم ( یا هر کس دیگری ) ، عادی و پیش پا افتاده تلقی کردن او است . اینکار همانند بیان این جمله است : وظیفه تو است که زندگی را آسان تر کنی و من باید از تو توقع داشته باشم . هنگامی که کار همسر برای ما عادی تلقی شود معنا و مفهوم آن این خواهد بود که :

  • نقش من از نقش تو در زندگی مهم تر است .
  • مهمترین سهم زندگی از آن من است . و شریک زندگی من خوش شانس ترین فرد است .
  • در بساری از موارد کلمات لطفا و متشکرم را فراموش می کنیم .
  • فکر نمی کنیم که زندگی بدون همسر چقدر برای ما نگران کننده و دشوار است .
  • گاهی از همسر خود متوقع می شویم و رفتار ما با او کاملا با رفتار ما با دوستمان تفاوت پیدا می کند .
  • گاهی بجای همسر حرف می زنیم .
  • گاهی در باره او در حضور دیگران غیر محترمانه صحبت می کنیم .
  • تصور می کنیم که می دانیم همسر ما در چه مورد فکر می کند و چی فکر می کند .
  • برای همسر تصمیم می گیریم که چه بکند .
  • و ...

چگونه خود را از این دام نجات دهیم ؟

  • به همسر خود گوش فرا دهید .
  • در احساسات و هیجانات او شریک شوید .
  • از همسر تقدیر به عمل آورید .
  • برای همسر ارزش و اعتبار قائل شوید .
  • از هر فرصتی برای بیان تشکر خود بهره بگیرید .
  • به همسر خود ابراز علاقه کنید .
  • از با هم بودن به عنوان دوست یا شریک زندگی احساس خوشوقتی کنید .

باتجربه کردن روش های بالا از قدرت آنها مبهوت خواهید شد . فراموش کنید که چه می گیرید ، صرفا بر این تمرکز کنید که چه می دهید . من معتقدم اگر شریک زندگی خود را بی بها تلقی نکنید ، او نیز متقابلا همین کار را خواهد کرد . سپاسگزاری حس خوبی به همسر خواهد داد . روش ها را امتحان کنید و مطمئن باشید که به اینکار علاقمند خواهید شد و اثرات معجزه آمیز آنها را در خواهید برد .

 

 


مدیریت زمان برای افراد پرمشغله

امروزه مدیریت بهینه زمان ، برای بسیاری از قشرها ، مانند کارفرمایان ، کارمندان ، دانشجویان و حتی خانه داران ، دردسری بزرگ محسوب می شود و این افراد اغلب از نداشتن وقت کافی برای انجام کارها ، شکایت می کنند .

اولویت بندی در کارها ، ماهیت بنیادین مدیریت زمان است ؛ به این معنا که بعضی از کارها را باید اول انجام داد و بعد به کارهای دیگر پرداخت .

هدف های خود را تعیین ، سپس آنها را براساس اهمیتشان اولویت بندی کنید . حالا نوبت تعیین یک برنامه زمانی ، برای اجرای این اهداف است .

بهره بری از زمان و آگاهی در این زمینه ، در هر یک از ما به طرز چشم گیری متفاوت است . کارهایی را که در طول روز انجام می دهیم تا حد زیادی بستگی به مقدار انرژی ، انگیزه ، توانایی ها ، مهارت ها و دیگر منابع در دسترس دارد . بررسی « الگوهای زمانی» که در خلال آنها به انجام کارها می پردازیم ، در واقع ، نخستین گام به منظور بهبود بخشیدن مدیریت زمان است .

 

زمان اوج بازدهی را مشخص کنید

منظور از زمان اوج ، همان ساعت هایی است که فرد بسیار پرانرژی و بازدهی و کارایی اش بالاست . ساعت بیولوژیکی (ساعت زیستی) بدن که تأثیر بسزایی برروی عملکرد فرد دارد ، در هر یک از ما متفاوت است .

به طور کلی ، می توان افراد را به سه گروه تقسیم کرد ؛ دسته اول در ساعت های آغازین بامداد ، بسیار فعال و پرانرژی هستند و با بازدهی بالا ، کارها را انجام می دهند .

دسته دوم در ساعت های واپسین ، بعدازظهر ، بسیار پرکارند و بازدهی کارشان در آن ساعت ها بیشتر از مواقع دیگر است .

آخرین گروه ، شب زنده داران هستند که نیمه های شب را بهترین موقع برای انجام دادن کارها می دانند . پیش از هر چیز ، شما باید زمان اوج کاری خود را معین کنید و آن را به کارهای سخت تر یا افکار خلاق خود اختصاص دهید .

 

زمانی برای دیگران

در طول یک هفته یا گاهی در طول یک روز ، باید زمانی را برای دیگران منظور کنید ؛ برای مثال ، خودتان را به جای یک مدیرعامل در نظر بگیرید . در این صورت ، باید بخشی از زمان را برای خانواده و همکاران کنار بگذارید .

همچنین سعی کنید تا حد امکان ، عوامل بازدارنده یا اتفاق هایی را که موجب وقفه در کار می شوند ، کاهش دهید ؛ به ویژه هنگام ساعت های اوج کاری تان . در واقع ، گاهی می توان کار دو ساعت را در یک ساعت آرام و به دور از عوامل بازدارنده ، انجام داد .

 

تجزیه و تحلیل مشکلات

آیا می توانید با « تعادل» از زمان خود استفاده کنید ؟ زمان ما در یک روز ، میان کار به عبادت ، استراحت و تفریح ، تقسیم می شود . تعادل به این معناست که باید زمان کافی برای انجام کارهای بیرون ، حفظ و بهبود روابط شاد خانوادگی ، خواب ، استراحت و فعالیت هایی مانند ورزش و مطالعه داشته باشید .

 

آیا نیاز اصلی شما ، قبول کردن محدودیت زمان است ؟ یقیناً در بعضی از دوره های زندگی ، زمان کافی برای انجام هر کاری که دلمان می خواهد نداریم . این نکته ، به ویژه برای خانواده هایی که بچه های کوچک دارند و افراد مجردی که باید کارهای خارج و داخل خانه را خودشان به تنهایی انجام دهند ، حائز اهمیت است .

 

آیا زمان کافی برای پرداختن به امور شخصی تان دارید؟ گاهی اوقات ، زمانی را که باید صرف امور شخصی و کارهایتان بکنید ، اولویت پیدا می کند . شما به زمان احتیاج دارید ؛ تا به بررسی احساسات و اهدافتان بپردازید .

 

برای حفظ سلامت روان ، به سرگرمی ها و کارهای مورد علاقه تان بپردازید . توانایی خود را در « نه گفتن» ، بالا ببرید و رابطه ای شفاف با دیگران برقرار کنید . برای « نه گفتن» ، باید تمرین کرد . به خاطر داشته باشید که نه گفتن و نپذیرفتن یک کار ، می تواند موجب آری گفتن و پذیرفتن کاری مهم تر باشد .

 

هدف گذاری کنید

برای استفاده بهینه از زمان ، نخست باید برروی اهدافتان متمرکز شوید . تمام اهداف اعم از شخصی ، کاری ، اجتماعی ، خانوادگی و مالی ، مهم هستند و رسیدن به آنها ، نیازمند زمان است .

 

زمان شما چگونه تلف می شود؟

 با یادداشت کردن زمان هایی که به بطالت و بیهودگی می گذرند ، به مدت چند روز ، به درستی متوجه خواهید شد که زمان را چگونه از دست می دهید . این جدول زمانی به شما کمک می کند تا با برنامه ریزی برای اوقات کار و فراغت ، استفاده بهتری از زمان ببرید . اغلب مردم هنگامی که متوجه می شوند « چقدر» از زمانشان صرف کارهای بی اهمیت شده ، بسیار متعجب می شوند . شما احتمالاً پی خواهید برد که ساعت های معینی در روز و روزهای معینی در هفته ، سرتان بسیار شلوغ است . با کمک برنامه ریزی ، می توان این روزهای شلوغ را مدیریت کرد ؛ برای مثال می توان زمانی را که برای فعالیت های دیگر در نظر گرفته ایم ، به طور موقت کاهش دهیم .

 

 عوامل هدر دهنده زمان

وجود بعضی از عوامل هدر دهنده زمان را می توان در همان جدول زمانی پیدا کرد . تلفن ، میهمان سرزده ، جلسات ، ایمیل های غیرکاری ، تأخیرانداختن کارها ، ندانستن این که کار بعدی چیست و خرت وپرت های اطرافمان ، از رایج ترین عواملی هستند که وقت ما را تلف می کنند . بی نظمی ، نداشتن اولویت در انجام کارها ، اهمال کاری ، تماشای بیش از اندازه تلویزیون ، یا بیش از حد درگیر جزئیات کارهای روزمره شدن ، از دیگر عواملی هستند که ما بدون آن که متوجه شویم ، موجب اتلاف وقتمان می شوند .

 

برای خودتان برنامه زمانی بنویسید

یک برنامه زمانی  هم می تواند نمایی خلاصه از کارهایی باشد که می خواهید در آینده نزدیک انجام دهید و هم یک برنامه بسیار دقیق از کارها با تمام جزئیاتشان است  اغلب مردم در یک زمان نمی توانند برروی تمام برنامه ها  فعالیت ها و اهدافشان متمرکز باشند  بنابراین  آنها را روی کاغذ بنویسید و فهرست های متفاوتی از برنامه هایتان تهیه کنید  

 

آسان ترین راه برای نوشتن یک برنامه زمانی  فهرستی از کارهای بزرگ و کوچکی است که باید انجام شوند  این فهرست به تنهایی کافی است تا با یادآوری کارها در زمان آزاد  شما را برآن دارد که انجامشان دهید  

 

راه دیگر برای داشتن یک برنامه زمانی  نوشتن کارهایی است که باید به صورت زنجیره ای انجام دهید  در این فهرست  باید توالی زمان نیز رعایت شود  شما باید تصمیم بگیرید کدام کار مهم تر است و به انجام آن بپردازید و بعد  به سراغ کارهای دیگر بروید  

 

سومین نوع جدول زمانی  برنامه ای است با تمام جزئیات  این برنامه  هم دربرگیرنده ترتیب کارهاست و هم زمان تقریبی برای تکمیل آنها را دراختیارتان می گذارد  مزیت این برنامه  این است که شما را وادار می کند تا با دقت بیشتری به ساعت های روز و روزهای هفته نگاه کنید و تصمیم های بهتری بگیرید که منطبق با اهمیت کارهایتان است  به یاد داشته باشید که اگرچه در آنها  برنامه ریزی کمی دشوار و وقت گیر است  اما سرانجام بیش از آن چه انتظار دارید  از اتلاف وقتتان جلوگیری می کند  

 

اجرای برنامه زمانی

هیچ برنامه زمانی ای معجزه نمی کند و همیشه عوامل بازدارنده و مشکلات وجود دارند  به هر حال  یک برنامه زمانی که از قبل تنطیم می شود  به شما کمک می کند تا وظیفه خود را درحد قابل قبولی انجام دهید و وقت تان کمتر تلف شود  از قبل برای روزهایی که کارهای زیاد و سخت دارید  برنامه ریزی کنید  

 

ابتدا به انجام دادن کارهای تکراری بپردازید تا در صورت پیش آمدن کاری ضروری  زمان لازم را در اختیار داشته باشید  

 

استراتژی های مدیریت زمان

جدا از یک برنامه زمانی که برای خودتان نوشته اید  استراتژی های مدیریت زمان نیز می توانند بسیار مفید باشند  هر روز فهرستی از کارهایی که باید انجام شوند تهیه کنید و آنها را به ترتیب اهمیت شان انجام دهید  

 

همیشه یک دفترچه یادداشت و یک تقویم جیبی همراه داشته باشید و از آنها برای نوشتن فهرست کارهایی که باید انجام شوند و ثبت زمان قرارهای ملاقات  استفاده کنید  

 

از زمان انتظار  به نحو احسن استفاده کنید  در این فاصله می توانید به انجام کارهای خانه  مطالعه  نوشتن نامه یا فهرست خرید پرداخت  به این زمان ها که باید منتظر باشید  مانند یک هدیه نگاه کنید  نه زمانی تلف شده  

 

تا حد امکان اجازه ندهید کارهایی را که برایشان برنامه ریزی نکرده اید  برنامه ریزی شما را مختل سازند  تلفن هایی را که مربوط به شما نیست  جواب ندهید و به دیگران اجازه ندهید در ساعات اوج کاری تان  مزاحمتان شوند  

 

اگر می خواهید دوستانتان با شما تماس بگیرند  ساعت خاصی را برای آنها تعیین کنید  دوستان منطقی  این موضوع را می فهمند و به خواست شما احترام می گذارند  

 

سعی کنید در منزل نیز مانند اداره  منظم و با برنامه باشید  نوشتن فهرست خرید و دیگر موارد  می تواند از خستگی و هدررفتن وقت شما بکاهد  

 

در یک زمان، فقط برروی یک چیز متمرکز شوید و تمام توان خود را متوجه کاری کنید که در دست دارید  عواملی را که در کارتان وقفه ایجاد می کنند حذف کنید و وقتتان را صرف فکر کردن به تمام کارهایی که باید انجام دهید  نکنید  

 

به یاد داشته باشید که ?? درصد دستاوردهای شما  هم در زندگی تان و هم در کارتان  تنها حاصل ?? درصد از فعالیت هایی است که انجام می دهید  پس می توان آنها را بهبود بخشید  از مدیریت زمان به عنوان یک ابزار برای هدف گذاری، اولویت بندی هدف ها و معرفی فعالیت هایی که در راستای نیل به این اهداف به شما کمک می کنند، استفاده کنید  در واقع، مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد تا هوشمندتر کارکنید؛ نه سخت تر.

 


مدیریت زمان با ده فرمان 

حداکثر استفاده از حداقل زمان 

 لابد دور و بر شما هم آدم هایی هستند که آنها را به خاطر تمرکز و تاثیرگذار بودن و شور و اشتیاق شان تحسین می کنید . تحسین شان می کنید که نبض زندگی شان دست خودشان است و انگار همه چیز را در محیط کار و زندگی شان تحت کنترل دارند ، احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که آنها چگونه می توانند همیشه کار درست را در زمان مناسب انجام دهند ، در حالی که خیلی ها سخت کار می کنند و باز هم برای کامل کردن کارشان باید تقلا کنند ؟ واقعیت این است که خیلی ها با این مشکل دست به گریبان اند . خیلی ها پرکاری بیش از حد دارند و در عین حال ، استرس دارند و احساس می کنند زندگی شان از کنترل خارج شده . می گویند حلال همه این مشکلات یک چیز است : مدیریت زمان !

 

برخی از مهم ترین نکاتی را که باید درباره مدیریت زمان دانست ، با هم مرور می کنیم ...

برای اینکه زمان تان را درست مدیریت کنید لازم است اطلاعات و آگاهی هایی از اهداف تان داشته باشید . واقف بودن به هدف هایتان به شما کمک خواهد کرد که چه کارهایی را در اولویت قرار دهید .

 

مدیریت زمان با به وجود آوردن برنامه ای که برای شما کار می کند و نه برای دیگران ، شما را پشتیبانی می کند . این برنامه شخصی به شما قابلیت بررسی چیزهایی را می دهد که برای شما بسیار مهم هستند .

 

مدیریت موفقیت آمیز زمان یعنی مشخص کردن اولویت ها و برنامه ریزی فعالیت ها . برای این منظور ، یکی از مهم ترین توصیه ها این است که موقعیت های غیرممکن ایجاد نکنید ؛ یعنی در دام پرکاری گرفتار نشوید . سعی نکنید تمام وقت کار کنید و تمام وقت تان را پر کنید . از وقت تان برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید نه شکست .

 

اولویت ها را مشخص کنید. کارهایی که در اولویت هستند را مشخص کنید و هر کاری را که لازم است انجام دهید تا در آن موفق شوید و اگر لازم شد مدت زمان انجام کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کاهش دهید.همواره مدیریت با برنامه ریزی همراه بوده است. از لیست ها برای تنظیم اولویت ها استفاده کنید. کارهایتان را برنامه ریزی کنید و میزان پیشرفت تان را اندازه بگیرید، طبق لیست هایی که برایتان خواهم گفت.

 

یک تقویم هفتگی درست کنید . آن را راهنمای بودجه زمانی خود بسازید . درس ها ، کارها ، تفریحات ، برنامه های تلویزیونی مورد علاقه تان و غیره را لیست کنید . کارهایی که مقدم هستند را در بهترین زمان هایی که می توانید انجام شان دهید ، برنامه ریزی کنید . انعطاف پذیر باشید . برنامه تان را طوری تنظیم کنید که در صورت لزوم بتوانید تغییراتی در آن ایجاد کنید . برنامه تان را همیشه همراه داشته باشید و در اغلب اوقات به آن سر بزنید . اگر موثر نبود آن را عوض کنید . ( نکته اساسی : کارتان را برنامه ریزی کنید ، سپس برنامه تان را اجرایی کنید . )

 

همه کارهایی را که امروز می خواهید انجام دهید ، بنویسید . وظایف شغلی تان یا تکلیف مدرسه تان یا هر موضوعی که حتما باید انجام دهید . خریدهایتان و حتی تلفن های شخصی تان را هم یادداشت کنید . این یک لیست یادآوری است . از آن برای تنظیم اولویت های روزانه و کم کردن تصمیم گیری و نگرانی ها استفاده کنید . اگر وقت تنگ است آیتم هایی که وقت گیر هستند را به لیست بلندمدت تان اضافه کنید .

 

هر روز صبح این لیست را بازنویسی کنید . برای کمک به تمرکز روی کارهایی که باید انجام دهید آن را تجسم کنید . این لیست همچنین مقیاسی برای اندازه گیری موفقیت روز به روزتان به حساب می آید . کارهایی که با موفقیت تمام شان کردید را چک کنید و برای هر موفقیت خودتان را تشویق کنید .

 

لیست شماره ? شامل اهداف و دیگر چیزهاست . این مرحله می تواند شامل یک یا دو لیست ، لیست ماهانه یا لیست بلندمدت باشد . اهداف تان و کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید : بعد از یک ماه یا یک سال می خواهید موفق به انجام چه کاری شده باشید ؟ یا چه چیزی لازم دارید که بخرید ؟ از این لیست برای نگهداری و ادامه انجام تعهدات تان استفاده کنید . اگر نگران بعضی مسایل هستید آن را نیز در این لیست قرار دهید . هدف این لیست ، پیشرفت در رسیدن به هدف هایتان و آزاد کردن ذهن تان برای تمرکز روی امروزتان است .

 

از آشفتگی و حواس پرتی بپرهیزید . زمان گران بهاست . هنوز خیلی از افراد زمان شان را به دلیل دنبال کردن بعضی از عادت هایشان از دست می دهند ، عادت هایی چون :

تعلل و طفره : کارهای مهم تان را تعطیل می کند .

تغییر و سردرگمی : نداشتن تمرکز و دقت روی یک کار .

مدیریت بحران : گیج و مستأصل بودن به خاطر بحران های به وجود آمده معمول . وقتی برای انجام کارهای روتین نیست .

تلویزیون ، تلفن و دوستان : همه آنها راه هایی هستند برای انجام ندادن کارها .

موانع روحی روانی : کسالت ، روپاپردازی ، استرس ، قصور و کوتاهی ، عصبانیت و فشارهای عصبی باعث کم شدن تمرکز می شوند .

بیماری : مریض شدن همانا و بر باد رفتن برنامه همان .

...

 

در همه موارد بالا، اولین قدم ، تشخیص مشکل و شناسایی آن و حل آن برای پیشرفت است . از لیست اولویت ها برای تمرکز کردن استفاده کنید . سعی کنید زمزمه های درونی تان مثبت باشد . برای دوری از آشفتگی ، محلی ساکت برای انجام کارهایتان پیدا کنید و یک پیام گیر تهیه کنید .

 

  


راههای طلایی برای مدیریت زمان 

همیشه پیش خود فکر می کنیم که غافلگیر زمان می شویم و زمان آن طور که باید و شاید به ما اجازه نمی دهد کارهای که در ذهن و شاید حتی در رویاهای خود می پرورانیم به انجام برسانیم . بهترین فرصت ها و یا بدترین آنها همیشه زمانی رخ می دهد که انتظار و امادگی اش را نداشته ایم . حتما شما هم با چنین موقعیت های دشواری روبه رو شده اید و توضیحات گفته شده را به راحتی درک می کنید . چرا چنین می شود ؟ چرا برای ما این اتفاقات بیشتر رخ می دهد و نه دیگران ؟ چرا زمانی که آمادگی این اتفاقات را داریم رخ نمی دهند ؟ بلکه زمانی پیش می ایند که آمادگی آن را نداریم؟

 

پاسخ همه ی این سئوالات در بحثی به نام مدیریت زمان نهفته است . مدیریت زمان چیست ؟ و این بحث به چه معناست؟ یعنی اینکه از فرصت های و لحظه هایی که داریم بهترین استفاده را داشته باشیم ، حتی زمانی که منتظر چنین پیش امدی نباشیم . شاید این صحبت ها به نظرتان تکراری باشد اما یک تفاوت دارد و آن این است که راه کارهایی ارائه داده ایم تا شما بتوانید از زمان خود استفاده بهینه داشته باشید :

 

لازمه ی و شرط اصلی مدیریت زمان این است که شما هدف های اصلی زندگی خانوادگی و شخصی خود را مشخص کنید و بهترین روش این است که هدف تان را بنویسید و در این امر برنامه ریزی ، دقت و تلاش زیادی را به خرج دهید تا بتوانید به اهداف خود نایل شوید چون اگر یکی از عامل های گفته شده نباشد در راه سر در گم خواهید شد .

 

رسیدن به هر هدفی حتی خیلی کوچک نیاز به زمان مناسب دارد و به تدریج صورت می گیرد ، اگر تلاش لازم را انجام می دهید ولی به نتیجه ای که می خواهید نمی رسید ، ناراحت و نگران نشوید به تلاش خود ادامه دهید . تلاش های ما همانند مثال یک درخت و باغبان آن است . ما باغبان و تلاش هایمان مانند یک درخت است . باغبان درخت خود را آبیاری می کند ، مواظب آن است تا در فصل مناسب از میوه های درختش استفاده کند و انتظارات خود را برای فصل تابستان نگه می دارد و این امید را ندارد که درختش در فصل زمستان به او میوه بدهد . پس شما هم تلاش خود را بکنید اما منتظر باشید تا زمان باروری درختتان فرا برسد .

 

رسیدن به هر هدف نیازمند انجام چندین فعالیت کوچکتر است . شما باید چندین قدم کوچکتر را بردارید تا به اهداف بالاتری برسید . تلاش می کنیم ریز... ریز همانند ابر که همه می دانیم ابر حاصل تلاش قطره قطره های اب است تا تبدیل به ابری پربار می شود . پس یادمان باشد برای پر بار شدن ابر باید از قطره قطره های اب شروع کنیم .

 

بدون داشتن هدف های قابل وصول و مشخص شما نمی توانید درباره مدیریت زمان خود تصمیم بگیرید . پس هدف هایی را در نظر داشته باشید که بتوانید به آنها برسید ، نکته ی مهمی که در اینجا حائز اهمیت است این است که در حد تلاشتان ، آرزو و هدف داشته باشید نه کمتر نه بیشتر. زیرا اگربیشتر از تلاشتان ارزو داشته باشید چون به آنها نمی رسید دچار سرخوردگی و افسردگی خواهید شد .

 

برنامه های زمانی در خانواده تا حدودی به برنامه های زمانی یکایک اعضای خانواده بستگی دارد . اگر برنامه ریزی و هدفی برای زندگی شخصی و خانوادگی خود دارید این کار مستلزم همکاری و یاری تمام اعضای خانواده است .

 

اگر هدفی را دارید که گروهی است و لازمه ی آن تلاش تمام اعضای گروه است متناسب با توان خود و اعضای گروه گام بردارید نه خیلی سریع نه کند .

 

اولویت ها در یک زمان تغییر پذیرند ولی لازم است در هر زمانی اولویت ها را بازنگری کنید و تغییر دهید . گاهی تلاش های شما فراتر از آن که پیش بینی می کردید جلو می رود پس در این جا و در این مرحله باید تغییری دراهداف خود ایجاد کنید . و یا بر عکس متوجه می شوید که قادر به تلاش در این حد نیستید پس در اهداف خود یک باز نگری داشته باشید .

 

از همسرتان و یا والدین خود انتظارات افراطی نداشته باشید . به طور کلی افراد کمال طلب آماده مسامحه و اتلاف وقت هستند .  این گونه از افراد با ادعای اینکه کسی به آنها کمک نکرده و زمینه موفقیت آنها را فراهم نکرده است کارهای خود را توجیه می کنند. درست است که کمک و مساعدت دیگران در موفقیت های ما نقش دارد اما این نقش تا حدودی اهمیت دارد و بیشتر درصد موفقیت به تلاش های خود فرد بستگی دارد .

 

برای برنامه ریزی بهتر اوقات خود نیاز به توجه به خود ، همسر و یا افرادی که می توانند به شما کمک کنند دارید . زیرا تشویق و دلداری و مساعدت دیگران نقش بسزایی در پیشرفت سریع تر شما دارد .

 

سعی کنید بعضی از باورهای نادرست درباره مدیریت ناکارآمد زمان را در ذهن خود از بین ببرید . مثلا خیلی از افراد می گویند از فلان روز یا از فلان تاریخ شروع می کنم به درس خواندن ، شروع می کنم به کار کردن یا ...

نه اینها همه باورهای غلط است . از همین امروز تصمیم بگیرید و تلاش خود را شروع کنید به امید آینده ای واهی نباشید . چون اگر منتظر چنین روزی باشید هیچ وقت ، چنین روزی فرا نمی رسد .

 

در گذشته توقف نکنید و افق های زیبایی را برای خود ترسیم کنید . تنها از گذشته خود درس بگیرید و به عنوان موتوری برای حرکت به جلو از آن استفاده کنید نه برای حرکت به عقب .

 

این باور را درخود ایجاد کنید که شما مسئول زندگی و اعمال شخصی خود و خانواده تان هستید . بعضی از افراد عادت دارند همیشه مشکلات و سختی های که برایشان در جریان زندگی پیش می آید را به گردن دیگری می اندازند برای اینکه خود را تبرئه کنند راهی بهتری از این را نمی شناسند . اگر متاهل باشند ، تقصیرات را به گردن همسر خود می اندازند ، و اگر مجرد باشند ، پدر و مادر خود را مسئول تمامی این مشکلات می دانند . اما این موضوع ا را باور کنید که تنها شما و شما هستید که مسئول تمامی مصائب و مشکلات زندگی خود هستید . پس برای حل آنها باید خودتان به تنهایی گام بردارید .