سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

دستور العمل های طلایی برای زندگی مشترک

 قابل توجه خانمها !

امتیاز دادن مردها با زنها متفاوت است . هر بار که زن از مرد برای انجام کاری قدردانی کند ، مرد محبت زن را احساس کرده و به او امتیاز می دهد .

برای تساوی امتیازها در روابط ، مرد نیاز به چیزی جز محبت ندارد . زنها متوجه قدرت عشق خود نیستند و بارها بدون آن که لزومی داشته باشد ، برای دریافت محبت مرد ، کارهایی می کنند که خودشان هم نمی خواهند .

وقتی که زن از کار مرد قدردانی می کند ، او بیشترین میزان عشق مورد نیازش را دریافت می نماید . به یاد داشته باشید که مردها به قدردانی نیاز دارند . رمز به کمال رساندن مرد این است که یاد بگیریم چگونه محبتمان را از طریق احساسات هم به او بیان کنیم ، نه فقط از طریق رفتار ؛ از نظر فلسفی ،

وقتی که زنی احساس محبت می کند ، رفتارش خود به خود آن محبت را بیان می نماید . گاهی اوقات زنها از این که مردها واقعاً چه زمانی به عشق و محبت نیاز دارند ، غافل هستند .

به چند مورد از مواردی که زن می تواند از مرد امتیاز به دست بیاورد ، اشاره می کنیم :

مرد اشتباه می کند و زن او را سرزنش نمی کند .

 مرد او را مأیوس می کند ، ولی زن او را مجازات نمی کند.

مرد در مسافرت راه را گم می کند و زن او را سرزنش نمی کند .

مرد فراموش می کند چیزی را که قرار بود ، بخرد وبه منزل بیاورد اما زن می گوید : عیبی ندارد ، دفعه بعد که بیرون رفتی این کار را انجام بده .

و ...

هر یک از موارد بالا ، این مساله را روشن می کند که چه زمانی مرد آسیب پذیرتر از همیشه است و اگر زن بتواند از او حمایت نموده ، محبتش را آن طور که باید ارائه نماید ، مرد می تواند درامتیاز دادن بسیار بخشنده باشد .

 

 

 


حرف های ناگفته

الهه بسطامی

به پیوندهای کسی که دوستش داریم احترام بگذاریم ، اگر این پیوندها برای او اهمیت دارند ، باید برای ما نیز مهم باشند .

برچسب قیمت را از روی انسان ها برداریم ، هر فردی در مقام خود ارزشمند است . همه هیجان ها در کشف ارزش آدم هااست .

از بخشش و ارزانی داشتن مهر مهراسیم . اگر با جان و دل ببخشیم ، هر گز نمی توانیم بیش از اندازه ارزانی داریم  .

هر گز دیگری را نا گزیر مکنیم به نام عشق کاری برای ما انجام دهد . با عشق نمی توان معامله کرد .

بدانیم که حق انتخاب همیشه از آن ماست . به میل ماست که چه کنیم .

مگذاریم که رویداد زندگی دلمان را سخت کند . از آنها برای حساس تر و آگاه تر شدن سود ببریم .

مگذاریم که حرف های ناگفته در دلمان بماند . یکدیگر را خاموش نکنیم هیچ کس در سایه نمی روید .

زانوی غم به بغل مگیریم ! در اندوه خود فرو مرویم ! زندگی کنیم و دوست داشته باشیم ؛ زمان برای همیشه از آن ما نیست .

به خشم ، رنجش و درد میاویزیم ! نیرویمان را به یغما می برند و ما را از عشق دور می کنند .

کودک درون خود را زنده و بازیگوش نگاه داریم .

اگر هر روز مجالی برای گفت و گو فراهم آوریم ، هر گز با یکدیگر بیگانه نخواهیم شد .

دست از غرور برداریم ، غرور ، کاذب است ، حصار می آفریند و سدی برای نزدیکی می شود .

محبت ، ملاطفت و نزدیکی را بیافزایم ؛ اینها منابع توانمندی برای پرورش پیوندها هستند .

دست از نگرانی برداریم . بیشتر آنچه راکه امروز غصه اش را می خوریم ، فردا به سختی به یاد می آوریم .

عشق را می توان آفرید ، پس چرا بی عشق سر کنیم .

اجازه مدهیم دیگری ما را بر پایه ای رفیع بنشاند ، چرا که افتادن بس سهل است .

چه احساس زیبائی است بر قراری پیوند با انسانی که نه تنها ما دوستش می داریم ، بلکه بسیاری دوستدار اویند . این بدان معناست که انتخاب نیکوئی کرده ایم .

خلق هر آنچه ارزشمند است بردباری و نیرو می طلبد .

به یاد داشته باشیم که ارزش های اخلاقی و معنوی محدودیت فراهم نمی کنند ، حمایت گرند .

بخندیم و بگذار گل خنده بر لبانمان شکوفا بماند . خنده قلب را قوت می بخشد وما را از بیماری های قلبی می رهاند .

شاید بد نباشد کاری را که ترجیح می دهیم نکنیم ، برای شادمانی دل دیگری انجام دهیم .

مشکلات را به چشم معجزاتی کوچک بنگریم که همراه خود دانش و دگرگونی به ارمغان می آورند .

ادب را از یاد مبریم ، عشق مجوزی برای گستاخی و بی ادبی نیست .    

 


ایمان و ثبات قدم و عقیده زن است که شوهر را به موفقیت و آینده درخشان و دلخواه امیدوار می کند و به او این آمادگی را می بخشد که برای مبارزه و مقابله با هر مشکلی مهیا باشد .

بی تردید قهرمانی که به این صورت تدارک و تجهیز شود تمام سعی خود را برای پیروزی به کار خواهد برد . چون کمتر مردی را می توان یافت که حاضر باشد همسرش را نا امید کند و به او بگوید : تو در مورد لیاقت و استعداد من اشتباه کرده ای .

همانگونه که اتومبیل بدون بنزین ، روغن و آب به حرکت در نمی آید ، مرد نیز بدون داشتن یک مشوق که به او ایمان داشته باشد قادر به پیمودن مدارج موفقیت نیست . تشویق و ترغیب باعث تقویت نیروی فکری و روحی مرد می شود . تشویق ، شکست یک مرد را به فتح تبدیل می کند .

هر کدام از ما به نحوی ناکامی و عدم موفقیت را در زندگی چشیده ایم . اما شاید همه ما ندانیم که وقتی روح ما در تنگنای نا امیدی اسیر است از لحاظ روحی و روانی به پائین ترین درجه تحمل رسیده ایم . چقدر تسکین دهنده و نیرو بخش خواهد بود ، اگر کسی که دوستش داریم به ما بگوید : مبادا غصه بخوری ! این پیشامدهای بی اهمیت در سرنوشت تو تاثیر ندارد . اطمینان دارم که موفق خواهی شد ، چون هم لیاقتش را داری و هم آرزوی من موفق شدن تو است .

نکته آخر این که ایمان داشتن ، بدون سعی و عمل کافی نیست ، زنی که به شوهرش ایمان دارد باید آن را از طریق تشویق و ترغیب و محبت ظاهر سازد .

 اگر زنی نتواند همپای شوهرش پیش برود و یا حداقل با ساعات تنهائی که شوهرش به خاطر پرداختن به تحصیل مسبب آن بوده است سازگاری نشان دهد و اظهار نا رضایتی و ناخشنودی کند مانعی بزرگ در راه تحصیل شوهر است چرا که بخش عمده تمرکز فکر خود را به جای صرف کردن در امر تحصیل و یاد گرفتن ، خواه ناخواه صرف ناراحتی زنش خواهد کرد و تلاش او بهره نخواهد داشت .

این زن ها باید واقع بین باشند و با نظر بصیرت اطراف و جوانب را بنگرند و این را درک کنند که موقعیت و کامیابی خدادادی نیست و اشخاص موفق مادرزاد موفق به دنیا نیامده اند بلکه با تحصیل علم و دانش و سختکوشی وجود خود را برای عرضه به دنیای امروز مجهز کرده اند و لیاقت موفقیت را با تلاش به دست آورده اند .

حتی اگر مردی آنقدر خوشبخت باشد که قبل از ازدواج مدارج عالی علم و دانش را طی کرده باشد باز هم برای اینکه از حرکت شتاب آمیز علم و دانش عقب نماند و از مسافران قافله آگاهی های نوین و دریافت های تازه دانش محسوب گردد ناچار است با مطالعه و تحقیق از تغیرات و یافته های تازه علمی و سیاسی با خبر باشد .

بسیاری از زنها تصور می کنند که فقط مرد مسئول مقابله با هر مشکلی است و همیشه او باید سپر بلا باشد . این زنها باید درک کنند که وقتی چرخ زندگی به گل نشست و از کار افتاد ، شوهر به کمک و همکاری زن نیازمند است تا دو نفری آن را نجات دهند .

هیچ زنی نمی داند که چه تصادف غیر منتظره ای در آمد شوهرش را به خطر می اندازد و او باید چه زمانی منتظر چه حادثه ای باشد . اما بسیار اتفاق می افتد که زنها ناچار می شوند تامین تمام یا بخشی از هزینه خانواده را به عهده بگیرند ، پس خانم های عاقل و عاقبت اندیش باید خودشان را به ترتیبی که می گوئیم آماده کنند :

الف : هم اکنون فهرستی از کارها و هنرهای قابل عرضه خود را تهیه کنید تا ببینید برای مقابله با مواجهه با اتفاقات ناگوار مجهز هستیدیا خیر ؟

ب : اگر خدائی ناکرده هنر و لیاقتی در خود سراغ ندارید ، خود را آماده فراگرفتن کنید .

وظیفه زن در ایامی که شوهر بیش از حد کار می کند

تحمل شرایط سنگین کار به عهده شوهر است ، اما زن از حاصل تحمل و فشار کار بهره مند می شود . پس وظیفه اش آماده نگهداشتن فرد برای برخورد با فشار تحمل شرایط کار سنگین است . وقتی کار فوق العاده ای برای شوهر پیش می آید زن چگونه ممکن است خود را با آن سازگار کند و به چه نحو به شوهر کمک کند تا او با احساس رنج و خستگی کمتر آن کار را به انجام رساند :

سعی کنید غذائی به شوهرتان بدهید که با کار سنگین او مناسبتی داشته باشد و انرژی لازم برای کارش را تامین کند .

به جای گوشه گیری و غصه خوردن برای خود سرگرمی های تازه و مفید به وجود آورید .

وضع کار شوهرتان را برای خویشان و دوستان نزدیک که الزاما باید با آنها رفت و آمد داشته باشد توضیح دهید تا آنها با اطلاع حاصل کردن از غیبت موقت شوهرتان و از حضور شما در حلقه خودشان تعجب نکنند و وجود شما باعث تفسیر های غیر واقعی نشود .

بگذارید شوهرتان احساس کند که از حمایت و علاقه شما بر خوردار است و در صورت نیاز می تواند به حمایت شمامتکی باشد .

همیشه به خاطر داشته باشید که دوره پرکاری شوهر و زمان تنهائی شما موقتی است و اگر شوهرتان با موفقیت کارش را تمام کرد حاصل آن عاید شما می شود .

 

 


آئین همسر داری

عامل اساسی سعادت یک زن و شوهر این است که مقصود و منظوری داشته باشند و برای رسیدن به آن از بذل هیچ کوششی دریغ نکنند . لذت و خوشی زندگی زناشوئی در این است که زن و شوهر به اتفاق برای آینده نقشه بکشند . در لذت کامیابی و رنج ناکامی شریک باشند ، و با تلاش و کوشش به مقصود خود برسند . پس نخستین قدم برای کمک به شوهرتان باید به صورت زیر برداشته شود :

در صدد شناخت آرزوهای همسر برآئید و این معنی را درک کنید که همسر شما از زندگی چه می خواهد ؟

او را تشویق کنیدتا هدفی را برای خود برگزیند . با رسیدن به یک هدف متوقف نشوید . پس از هدف اول نوبت هدف دوم و سوم است .

کسانی از هدیه عمر بهره می برند که هدفی در پیش دارند و با هوشیاری و تلاش و تقلا از فرصت های به دست آمده برای رسیدن به هدف خود سود می برند .

وقتی به یک هدف رسیدیم ، تهیه و تنظیم یک نقشه برای هدف جدید ، زندگی ما را پر معنا تر و نشاط انگیز تر می کند . در سایه همین شور و نشاط است که موفقیت ما تامین می شود .

6 دستور العمل برای افزایش شور و شوق :

دستور اول : به شوهرتان توصیه کنید پیرامون کار خود تحقیق کند و با این تحقیق کمبود های خود را بشناسد ، پس از شناخت کمبود ها با مطالعه و بررسی نسبت به بر طرف کردن آنها اقدام نماید .

دستور دوم : هدفی را برای خود انتخاب کنید و برای رسیدن به آن بکوشید و راههای رسیدن به هدف را شناسائی کنید .

دستور سوم : هر روزه کلمات نیرو بخش بر زبان جاری سازید و آن را به خود تلقین کنید .

دستور چهارم : تعلیمات لازم برای کمک کردن به دیگران را یاد بگیرید و به خودتان درس بدهید تا کمک کردن به دیگران را کامل و بی نقص به انجام رسانید .

دستور پنجم : با اشخاص پر شور و سرزنده معاشر ، دوست و همنشین شوید .

دستور ششم : خود را مجبور کنید که با نشاط باشید تا حقیقتا سرزنده و با نشاط شوید .

هر مردی به یک فرشته ایمان نیاز دارد . به زنی با ایمان و مهربان که وقتی همه چیز و همه کس با او سر ناسازگاری داشتند ، آن زن با ایمان و ثابت قدم موجب قوت قلب او شود . هنگامی که مرد در آستانه شکست قرار می گیرد و زمانی که در آتش ناکامی می سوزد و احساس می کند که همه چیز علیه میل و اراده او در جریان است ، به زنی نیاز دارد که به او اعتماد به نفس بدهد و روحیه اش را تقویت کند .


7 ص 

بیاییم در سال جدید یک کار عجیب بکنیم . یک روز دیگر هم برای خودمان بسازیم . چه اشکالی دارد ، دو روز تولد داشته باشیم و هر دو را هر سال جشن بگیریم . روز تولد اول مان روز تولد اجباری مان باشد ، همان روزی که بدو ن اختیار و بدون حق انتخاب ما را به دنیا آوردند . اما روز تولد دوم را با اختیار و خواست خودمان انتخاب کنیم . هر سال در این روز بدی هایمان را دور بریزیم . اساس و بنیان وجودی خود را بر خوبی های فطری مان استوار کنیم و سعی کنیم همه را دوست داشته باشیم ، حتی آن هایی را که به ما بدی کرده اند . غصه ها را کنار بگذاریم و به شادی ها و نعمات اطرافمان بیشتر توجه کینم و اعتقاد داشته باشیم که فلسفه وجودی غم ، ارزش بخشیدن بیشتر به شادی هاست . باور کنیم که در هر اتفاق ناگواری ، خیری نهفته است که قطعا از درک آن عاجزیم . بدون شک برای روز تولد جدیدمان ، روزی را بهتر از روزهای بهار پیدا نخواهیم کرد . روزهایی که در آن طبیعت هم دوباره متولد شده ودرختان دگر باره سبز می شوند . بیایید تصمیم بگیریم امسال هفت ویژگی شخصیتی صبر، صفا ، صمیمیت ، صداقت ، صلابت ، صرامت و صراحت را درخود بپرورانیم .

صرامت : دلیری ، جرات ، مردانگی ( فرهنگ فارسی ، دکتر معین )