سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

مزار نوشته

اگر چه زمان جوانی و شادابی ما را می ستاند

و غبار غم و گرد پیری بر رویمان می فشاند

و در پایان در گور خاموش و تاریک مان می نشاند

و طومار هستی مان را در می پیچد

اما ایمان دارم که :

از همان خاک

از همان گور

و از همان غبار

بی هیچ گمان

مرا زنده کند

آفریدگار جهان .

سر والتر راله . ترجمه حسین محی الدین الهی قمشه ای 


سخن ما

بوی مهر

بوی مهر ، بوی مهربانی ، بوی لبخند . بوی درس و مدرسه و شوق کودکانه در پیاده روها ، بوی نمره های بیست ، بوی دفتر حساب و مشق های ناتمام ، بوی دوستی و محبت ...

پاییز با خود شور می آورد و قاصدکها خبر بازگشایی مدارس می دهند ، درختان آماده می شوند تا با شوق ، برگهای رنگارنگشان را چون کاغذهای رنگی بر سر کودکانی که مشتاقانه به مدرسه می روند بریزند و سارها بر شاخه های انبوه درختان صف کشیده اند ، تا آوازهای گرمشان را بدرقه کنند . نسیم ، نفس های معطرش را هر صبح بر گونه های سرخابی کودکانه شان می دمد تا خواب را در سایه های کوتاه دیوار جا بگذارند و مشتاقانه تا حیاط منتظر مدرسه بدوند .

دیوارهای آجرنمای مدرسه را ، سراسر شور و شوق پر کرده است . کلاسها با آغوش باز در آستانه درها ایستاده اند تا میهمانان خود را در آغوش بکشند . واژه ها بر تخته های سیاه جان می گیرند و پروانه می شوند تا در نفس های هیجان زده کودکان پرواز کنند و فضای لرزان کلاس را گرم نمایند . چه شور و حالی دارد این روزهای آغاز مدرسه ، روزهایی سراسر دلهره ، شوق و اضطراب ، روزهای مهر و مدرسه ، روزهایی که خیابانها سرخوش هیجان لبریز صداهای کودکانه جاری در پیاده روهایند . روزهایی که عشق هر سحر ، عاشقانه از پشت پنجره کلاس ها سرک می کشد تا با بالا آمدن آفتاب ، تنشان را در نفس های معطر کودکان شست وشو دهند . روزهایی که آفتاب به شوق مدرسه رفتن هر صبح زودتر از آواز خروس ها بیدار می شود . روزهایی که ماه ، بالای سر دفترهای مشق به خواب می رود .

امروز اولین روز از ماه مهر و شروع فصل پاییز ، ماه تحصیل ، تلاش ، مشق و مدرسه است . روزهای آغازین سال تحصیلی هم مثل سالهای اولیه تحصیل ، دوران بسیار حساسی است . ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان ، تقویت انگیزه کوشش برای یادگیری و کاهش دغدغه و اضطراب و آشنایی با شخصیت و دیدگاههای دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد . همچنین در دوران اولیه تحصیل ، خانه و مدرسه هر یک نقش ویژه دارند .

کارشناسان مسایل اجتماعی معتقدند روابط در خانه فردی تر و عاطفی تر و در مدرسه جمعی تر و منطقی تر است . از این رو این دو محیط خانه و مدرسه از لحاظ فراهم آوردن زمینه های لازم برای رشد و تربیت کودک مکمل یکدیگرند و باید همدیگر را یاری کنند . لذا همکاری پدر و مادر با معلمان و اولیای مدرسه اهمیت ویژه ای دارد . اما در این میان نباید نقش آموزشی و تربیتی مدرسه را نادیده گرفت ، چرا که دوران تحصیل از جهت تعلیم و تربیت بهترین و مهمترین دوران است . در این دوره بچه ها ویژگی های روانی و آمادگی کاملی برای تربیت پذیری و ادب آموزی دارند و آموزش رسمی بچه ها نیز از این مرحله آغاز می شود . لذا این دوران طلایی را که بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت است ، نباید به سادگی از کف داد .

 

 


تولد و مرگ را درمانی نیست

مهم این است که فاصله میان این دو را چگونه زندگی کنیم . . .

نشریه بامداد شاهرود ( دو هفته نامه ) دو ساله شد .

دانایی موهبتی الهی است که از قلم سرچشمه می گیرد و همانا بر اندیشه جویندگان حقیقت ، نقش می زند .

سالی بر ما گذشت پر از فراز و نشیب ، تا آنجا که در توان داشتیم از خود مایه گذاشتیم تا به قولی که به خوانندگان نشریه در اولین پیش شماره داده بودیم ، عمل کنیم و خدا را شاکریم که عمل هم کردیم . باز هم در آغاز سال دوم ، بر سر قول خود ( خرید نشریه بامداد شاهرود ، هزینه نیست ، بلکه سرمایه گذاری است ) عمل خواهیم کرد .  

در طی سالی که گذشت از خوانندگان نشریه محبت ها دیدیم ( چه به صورت نامه ، تلفن ، شفاهی و ... ) که هر جمله آنها که سراپا لطف و محبت بود ، ما را در راه خود راسخ تر کرد .

از گرانی هزینه ها سخنی نخواهیم گفت که آنچه عیان است ، چه حاجت به بیان است . از کم لطفی تعدادی از دوستان نیز می گذریم زیرا آنجا که خدا ناظر و شاهد است و حق و ناحق را خود با میزان سنجیده خود ارزیابی می کند و به هر کس آنچه را که لایق است خواهد داد ، شکایت ما ، از بی خردی و بی طاقتی و کم صبری است . ما از اولین روز آغاز به کار به نیروی بازوی خویش اعتماد کردیم و به لطف او که در تمام لحظات ما را در پناه خویش نگاه داشته و نگاه خواهد داشت .

بر خود واجب می دانم که از عزیزانم که در تمامی لحظات و با تمام سختی های موجود در راه با من یار بوده اند و دمی از انجام کارهایشان غفلت نورزیده اند ؛ سپاسگزار باشم . این عزیزان عبارتند از :

سارا سادات بیطرف

فرید بیطرف

بنفشه ریاحی ( مدیر اجرایی )

بهاره ریاحی

محمد امین ریاحی

مهدی شکری ( صفحه آرا )

و همسرم ( ملیحه بیطرف ) که نه در سالی که گذشت بلکه در تمام سالهای زندگی مشترک لحظه ای از حمایت خود نسبت به انجام کارهایی را که دنبال کردم دست برنداشته است و با بزرگواری و سعه صدر یار و یاور من بوده است .

از جناب آقای احمد حسین اوزار ، عزیزی که در تمام مدت آشنایی با من ، مشوق و همراه و همدل و همفکر من در زمینه های چاپ کتاب ، انتشار نشریه و ... بوده است سپاسگزارم و برای او توفیق روز افزون ارزو دارم . 

از عزیزان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان سمنان و اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان شاهرود نیز که با چهره ای گشاده تمام هم و غم خود را مصروف از میان برداشتن مشکلات موجود در طی این یکسال نموده اند تشکر فراوان دارم و برایشان از خالق یکتا ، عزت و سرافرازی هر چه بیشتر طلب می کنم .

غلامحسین ریاحی : صاحب امتیاز و مدیر مسئوول نشریه بامداد شاهرود  

 


دانش آموزان ایرانی در آستانه روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی ، جهانی پر از صلح و دوستی و بدون جنگ و خونریزی را برای همه کودکان جهان به ویژه کودکان فلسطینی تحت اشغال رژیم صهیونیستی آرزو می کنند  .