سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

ارتقاء سلامت خانواده

آیا با تو خوشبخت می شوم ؟

غلامحسین ریاحی

کعبه را گفتم ، تو از خاکی من ازخاک چرا باید به دور تو بگردم ندا آمد تو با پا آمدی باید بگردی برو با دل بیا تا من بگردم .

کسی خوب صحبت می کند که یادداشت می کند . [1]

برای موفقیت نمی توانم فرمولی به تو ارایه کنم ، اما برای شکست می توانم : سعی کن همه را خشنود کنی .[2]

 اگر دائم برای هر موردی جواب مثبت بدهی ، ارتباط تو با دیگران ارتباطی سالم نخواهد بود .[3]

 خود خواهی یا از خود گذشتگی ؛ خود خواهی این نیست که هر طور خواستی زندگی کنی ، بلکه این است که از دیگران بخواهی آن طور که تو می خواهی زندگی کنند .[4]

 برای هدایت ارتباطات شخصی ، سه معبر عریض وجود دارد : اول این که خودت را در نظر بگیری و دیگران را رها کنی ، دوم این که دیگران را بر خود مقدم بداری ، سومین یا مقصود طلایی این است که اول خود را مقدم ودیگران را هم به حساب بیاوری .[5]

 

ازدواج

آیا با تو خوشبخت می شوم ؟! ( ویژگی های شخصیتی همسر که در زندگی تاثیر گذارند )          ‎

جفری اچ لارسن (    Jeffry H Larson  ) کارشناس مسایل خانواده می نویسد : طی پنج سال گذشته به بررسی و مرور نتایج ?? سال تحقیق درباره عواملی پرداخته ام که به تشکیل یک زندگی مشترک رضایت بخش و استوار می انجامد .

 

این بازخوانی نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی خاصی وجود دارند که می توان آن ها را قبل از ازدواج شناسایی کرد و از طریق آن ناموفق بودن یک ازدواج را پیش بینی نمود .

 

حالا باید ببینیم این خصوصیات چه هستند و چه افرادی در فهرست « کسانی که نباید با آن ها ازدواج کرد » قرار می گیرند .

 

تحقیقات نشان داده است که اگر شخصی بیش از حد افسرده ، کمرو ، مضطرب ، متخاصم ، تکانشی ( کسی که بدون فکر کردن عمل می کند ) و یا در برابر فشارهای روحی آسیب پذیر باشد ، برای ازدواج شخص مناسبی به نظر نمی رسد ، ضمن این که در چنین مواردی این فرد باید روان درمانی شود .

 

در فهرست زیر به چند موقعیت و چند نوع از افرادی که دارای ویژگی های نه چندان مثبت هستند ، اشاره شده است و البته بهترین توصیه در چنین شرایطی ، ازدواج نکردن است!

 

 

  • اگر یکی از شما به طور خستگی ناپذیری چنین سوالاتی را مطرح می کند : « مطمئنی که دوستم داری؟» یا « واقعاً برایت اهمیت دارم؟» (تیپ تأیید خواه ) .
  • اگر زمانی که با هم هستید بیشتر وقت شما به جر و بحث و مخالفت می گذرد . ( رابطه عشق-تنفر)
  • اگر با وجود این که زمان بسیاری را با هم می گذرانید ، واقعاً یکدیگر را به عنوان یک فرد نمی شناسید یا با افکار یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنید .
  • اگر با پدر و مادر خود رابطه خوبی ندارید و همسر آینده شما « درست شبیه» این والد نامطلوب شما است .
  • اگر دلیل ازدواج شما ، یافتن کسی است که برایتان « مادری» یا « پدری» کند .
  • اگر احساس می کنید که تصمیم به ازدواج از طرف پدر یا مادر همسر آینده تان به شما تحمیل شده است .
  • اگر مدام جملاتی مانند این در سرتان می چرخد : « شاید همه چیز بعد از ازدواج درست شود .»
  • اگر فرد مورد نظرتان می خواهد که همه دوستان قدیمی خود را ترک کنید و یک زندگی اجتماعی تازه برپا کنید . ( تیپ مالکیت طلب ) .
  • اگر او همه تصمیم های مهم در رابطه با شما را به تنهایی اتخاذ می کند و شما از این کار او بسیار ناخشنودید . ( تیپ فرمانده )
  • اگر او بارها « از کوره در می رود» و در کنترل خلق و خوی خود ناموفق است .
  • اگر احساس می کنید برای ازدواج ، توسط فرد مورد نظرتان تحت فشار قرار گرفته اید .
  • اگر این فرد شما را از نظر روحی و عاطفی آزار می دهد .
  • در نهایت سه توصیه برای شما دارم که می توانند در جلوگیری از ازدواج با چنین ویژگی هایی مفید باشند :

الف : بیاموزید که این ویژگی ها را در خود و دیگران تشخیص دهید و تا حد امکان قبل از ازدواج ، درپی درمان آن باشید . به خاطر داشته باشید که ازدواج مشکلات شخصیتی را حل نمی کند که هیچ ، در بسیاری از موارد آن ها را شدیدتر هم می کند .

ب : در سن پایین ازدواج نکنید .

ج : قبل از ازدواج به خوبی با شخص مورد نظر خود آشنا شوید .

 



[1]   دانته

[2]   بیل کازبی

[3]   اسکار وایلد

[4]   اسکار وایلد

[5]   ژوزف وولپ


هرگز در صدد تلافی بر نیائید

غلامحسین ریاحی

دشمن خود را دوست بدار[1]       

هر کس به مجازات عمل بد خود خواهد رسید . کسی که این نکته را بخاطر بسپارد با هیچکس خشمگین نخواهد شد و به کسی دشنام نخواهد داد و هیچکس را سرزنش نخواهد کرد ، کسی را نخواهد رنجاند و از هیچکس کینه به دل نخواهد گرفت .

وقتی شما از دشمنان خود کینه به دل می گیرید ، آنها را بر خواب و خوراک ، فشار خون ، سلامتی ، حتی خوشی و شادی خود مسلط می کنید و قدرتی برای انجام این مقصود به آنها می دهید . اگر دشمنان شما بفهمند که تا چه اندازه توانسته اند شما را نگران و پریشان کنند از شادی به رقص خواهند آمد .

هر گز در صدد معامله با کسی بر نیائید ، زیرا اگر به چنین کاری مبادرت کنید خود را بیشتر از آن اشخاص اذیت خواهید کرد . به عوض اینکه از دشمنان خود کینه به دل بگیرید بحال آنها ترحم کنید و خدا را شکر گوئید که طبیعت شما را مانند آنها بار نیاورده است . بجای اینکه در صدد انتقام گرفتن از دشمنان بر آئید شایسته است حسن تفاهم ، همدردی ، کمک و بخشش و دعای خیر خود را نثار آنان کنید .

 

 

 



[1]   عیسی

 


راه های کاشتن بذرآرامش و سعادت درذهن

غلامحسین ریاحی

قانون1 :

بیائید ذهنتان را سرشار از فکر آرامش، شجاعت، سلامتی و امید کنید زیرا زندگی شما همان چیزی است که ذهنتان می سازد .

قانون 2 :

بیائید حتی با دشمنان حتیٌ الامکان درگیر نشوید ، زیرا این کار بیشتر از آن که آنها را آزرده خاطر کند، از شما نیرو می گیرد . بیائید حتی یک دقیقه را هم صرف فکر درباره کسانی که دوست ندارید نکنید .

قانون 3 :

الف : به جای نگرانی درباره ناسپاسی ، انتظار ناسپاسی داشته باشید . یادتان باشد که حضرت مسیح فقط در یک روز ده آدم جذامی را شفا داد وفقط یک نفر از او تشکر کرد .

ب : یادتان باشد که تنها راه دست یافتن به خوشحالی وسعادت ، انتظار تشکر از دیگران نیست ، بلکه بخشش را باید به خاطر شادی بخشش دوست داشت .

د : یادتان باشد که سپاسگزاری را باید همچون بذری کاشت بنابراین اگردوست دارید ، فرزندانتان آدمهای شکرگزاری بار بیایند ، باید این صفت را به آنها بیاموزید .

قانون4 :

همیشه چیزهایی را که باید شکرشان را به جا بیاورید بشمارید ، نه مشکلاتتان را .

قانون 5 :

از دیگران تقلید کورکورانه نکنید . خودتان را بشناسید وخودتان باشید زیرا حسادت یعنی جهل و تقلید یعنی خودکشی .

قانون 6 :

وقتی تقدیر به دستتان یک لیمو ترش میدهد ، از آن شربت درست کنید .

قانون 7 :

با اندکی شاد کردن دیگران ، اندوه خود را از یاد ببرید . وقتی به دیگران نیکی می کنید به خود نیکی کرده اید .

 


هم صحبت خوبی برای خود انتخاب کنید

غلامحسین ریاحی

ما تحت تاثیر کسانی هستیم که وقت بیشتری را با آنان می گذرانیم . کودکان تحت تاثیر والدین خود هستند و بالعکس . همسران و خواهران و برادران تحت تاثیر یکدیگر هستند و ماتحت تاثیر همکاران ، دوستان و همسایگان خود قرار داریم . گاهی ما بر افرادی که وقت خود را با آنها سپری می کنیم ، کنترلی نداریم . در چنین مواردی باید به بهترین صورت از آن استفاده کرد . گاهی همین موضوع در رابطه با افراد خانواده صادق است . ولی گاهی برکسانی که وقت خود را با آنها می گذرانیم کاملا کنترل داریم . مثل دوستان و افرادی که به منزل خود دعوت می کنیم و یاتلفنی با آنها صحبت می کنیم .

وقت و انرژی از مهمترین دارائی های ما هستند . بنابراین بی اندازه اهمیت دارد که ما با تعقل و تفکر ، کسانی را که می خواهیم وقت خود را با آنها بگذرانیم ، انتخاب کنیم . ما باید کسانی را برای همصحبتی انتخاب کنیم که :

  • کمکی به رشد ما بکنند .
  • از نظر شخصیتی قابل تحسین و قابل احترام باشند .
  • بتوانیم یکدیگر را تغذیه فکری بکنیم .
  • با هم در مورد ارزش های مشترک توافق داشته باشیم .
  • از صرف وقت و یا تماس تلفنی با آنها ، احساس خوبی به ما دست بدهد .
  •  از بودن با آنها لذت ببریم .

اجرای این سیاست ، قابلیت زیادی برای نفوذ بر چگونگی زندگی دارد ، اطرافیان شما ، مخصوصا آنانی که برای وقت گذرانی انتخاب می کنید ، بر دیدگاه و حال خوش شما نفوذ بساری دارند . اگر همصحبت خوبی را بر گزینید ، زندگی شما آسان تر و کم استرس تر خواهد شد . 

 

 

 


همیشه ده دقیق زود تر آماده شوید

غلامحسین ریاحی

یکی از مهمترین عوامل ایجاد استرس ، عقب ماندن از برنامه های روزمره زندگی است . وجود این نوع تاخیر ها مولد استرس در ما هستند و ما را در مسیر سخت گرفتن مسائل بی اهمیت بسیج می کنند . راه حل این مشکل بسیارآسان است :

  • زود تر از همیشه حاضر شوید و پیش از آنکه به کار دیگری بپردازید از آمادگی کامل خود مطمئن شوید .
  • داشتن چند دقیقه وقت اضافه قبل از انجام فعالیت ها و برنامه ها و در بین آنها ، تفاوت روزی پر از استرس و روزی شادی بخش می باشد .
  • در می یابید چقدر تاخیر نکردن لذت بخش است .
  • در صورت نداشتن عجله ، اتفاقات معمولی و ساده می توانند سرشار از تفریح و سرگرمی باشند .
  • هر موقع فرصت کردید، سعی کنید یک جدول زمان بندی شده از فعالیت ها ترتیب دهید . اما مراقب باشید این جدول لبریز نشود . در این جدول یک زمان سفید برای خود در نظر بگیرید . با اجرای این روش از آرام تر شدن زندگی خود تعجب خواهید کرد .